Landelijke impact bij de MBO Raad!
Meer weten over onze toffe klussen? Check de andere artikelen!
Op uitnodiging van de MBO Raad waren wij in mei aanwezig bij hun algemene ledenvergadering. Samen met een groep studenten van de Peer Academy en andere betrokken jongeren, gingen we in gesprek met zo’n tachtig aanwezigen. Voornamelijk mbo-bestuurders uit het hele land. Centraal stond de challenge: "Hoe maken we opleidingen voor beroepen in tekortsectoren aantrekkelijker, zonder dat dit de vrije studiekeuze van studenten beperkt?"
De MBO Raad wilde dit gesprek bewust mét studenten voeren. Meer nog: ze wilden ervaren wat er gebeurt als studenten de regie krijgen. Nog te vaak wordt er óver studenten gesproken in plaats van mét hen. Bij Peer Academy gaan we een stap verder. Wij geloven dat studenten niet alleen gehoord moeten worden, maar als volwaardige en gelijkwaardige partners een centrale rol verdienen in besluitvorming. Niet om ‘ook een student aan tafel’ te hebben, maar om jongeren echt mede-eigenaar te maken van verandering.
En dat gebeurde.
Onze studenten leidden tijdens de bijeenkomst de pressure cooker challenge, waar andere studenten en bestuurders in groepen aan deelnamen. Deze rolverdeling veranderde de dynamiek volledig. Studenten bepaalden het proces, brachten nieuwe perspectieven in en creëerden ruimte voor een ander soort gesprek: opener, eerlijker en dichter bij de leefwereld van de student.
De opbrengsten van deze sessies worden meegenomen in het advies aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het opleiden voor tekortsectoren. Maar minstens zo waardevol was wat er ter plekke gebeurde: bestuurders konden zelf ervaren wat het oplevert als je studenten niet benadert als ‘consument’, maar als mede-architecten van vernieuwing.
Bij de Peer Academy, onderdeel van ROC van Amsterdam en Flevoland, leiden we studenten op voor dit soort nieuwe rollen. Omdat het onderwijs over hen gaat, en omdat echte vernieuwing begint bij de mensen om wie het draait.